Rendszermarketing Blog
Hatékonyságnövelés és Vevőszerzés Kisvállalatoknak

Ismét válság sújtja a KKV szektort – 2008-hoz hasonlóan

Csakhogy ez most nem pénzügyi, hanem munkaerőpiaci válság - gyakorlatilag elfogytak a szakemberek...

A helyzet az, hogy elfogyott Magyarországon a(z értelmes) munkaerő

Rengeteg Ügyfelem számol be arról, hogy hónapok óta nem talál rendes, bejelentett, jól fizető állásra sem hadra fogható jelentkezőt.

Sokan az állásinterjúra eljönnek, megígérik, hogy hétfőn kezdenek és soha nem hallani róluk…

Teljesen irreális fizetés-igények, agyament elvárások a munkavállalók részéről – és mindent akarnak, csak persze dolgozni nem. Főleg a legifjabb (de)generáció.

Sokan a telefonban azzal kezdik, hogy “Beszéljünk a pénzről!” – mielőtt bármi más elhangzott volna.

És aki meg munkába áll, arról napok alatt kiderül, hogy nem szeret dolgozni, vagy csak a fele igaz annak, amit magáról állított.

Magyarországon defacto teljes foglalkoztatottság van – aki akar, már dolgozik

Legalábbis Budapesten és a nyugati országrészben.

Ugyanakkor ott van a keleti régió, ahol ha mondjuk egy faluban él egy fiatal házaspár, ahol mondjuk apuka épp nem dolgozik, nekik meg szinte lehetetlen munkát találni, mert a környéken nincs (Ózd, Salgótarján, Kazincbarcika, stb.), ha meg fel akar utazni Pestre akár csak egy állásinterjúra, az 6-8.000 forint – amit ebben a helyzetben nem tudnak kigazdálkodni.

Úgyhogy baj van. Véleményem szerint válság van.

Válság van, mert egy cégnek nem kevés megrendelést kell visszamondania, mert emberhiány okán nem tudja elvállalni – ez a lefelé tartó spirál belépési pontja

Oldalakat tudnék még teleírni a probléma részletezésével, de nem akarom hosszúra nyújtani ezt a cikket, úgyhogy rátérek a lényegre, a megoldásra – mit lehet tenni, ha Ön is nehezen talál munkatársakat.


Akcióterv toborzásra – ami  akkor is működik, ha látszólag nincs már szabad munkaerő

1 – Rakja rendbe a cégét, legyen vonzó a munkaerőpiac számára

Legyünk őszinték: most olyan helyzet van, hogy az álláskeresők válogathatnak a cégek között, és nem fordítva.

Ezért a dolog igazából egyszerű: Az alternatív lehetőségek közül, ahová az adott szakmával és kvalitásokkal el tud helyezkedni az illető, nekünk kell a legvonzóbbnak lennünk.

Ismeri a régi viccet: Ha a szavannán sétál a barátjával, és egy oroszlán üldözőbe veszi kettejüket, Önnek nem kell gyorsabban futni, mint az oroszlán – elég, ha gyorsabban fut, mint a haver…

Az ideális munkahely megteremtésének külön fejezete van a Rendszermarketingben, most a részletekbe nem megyek bele – első körben elég, ha nekiül a vezetőséggel brainstormingolni, és mögötte van a szándék, hogy tényleg szeretnék, ha vonzó lenne a cég.

Gondolja végig, mit lehet tenni a munkavégzés körülményeit, gépeket, eszközöket illetően, vagy a hangulatot, vállalati kultúrát érintően, de ugyanúgy az anyagi oldalt nézve is. “Rmaxolni” kell a céget, ha hallotta már tőlem ezt a kifejezést.

Ugyanúgy kell ennek is nekiállni, mint a termékfejlesztésnek: írja össze, miket tud biztosítani az Ön cége, és miket a konkurensek. Keresse meg azokat a pontokat, amiben Ön a jobb (USP-nek hívjuk a termékfejlesztésnél), ezekről kommunikáljon, és ahol a konkurencia viszi a pálmát, ott erősítsen.

2 – Kezdjen el erős marketingtevékenységet folytatni az álláspiac felé

Ez nem más, mint a HR-marketing: amikor immáron nem vevők felé reklámozzuk a terméket, hanem az álláskeresők felé végzünk olyan marketing tevékenységet, ami a cégünket a megfelelő helyre pozícionálja a fejekben.

Erre külön marketingterv kell, külön költeni kell rá (igen), kell rá külön honlap (profi), akár landing page-k – igazából komplett Ügyfélgépeket is építhet e célra, melyek listát építenek álláskeresőkből.

El kell kezdeni komolyan venni ezt a területet (is).


Egy valódi sikersztori:

Az egyik ügyfelem, aki ugyanezzel a problémával küzd – és nem talál megfelelő szakembereket már jó ideje, végső elkeseredésében megbízott egy fejvadász céget, hogy szerezzen neki jelölteket állásinterjúra.

A cég vállalata is, hogy potom 1,2 millió forintért nem mondom meg, hogy mennyi, de nem sok jelöltet fog neki szállítani. (Nem akarok üzleti titkokat kiadni, ezért nem fedem fel a per fő értéket.)

A lényeg az, hogy a történet működni látszott, jöttek is a jelöltek, de egyik sem bizonyult alkalmasnak.

Ekkor a cégvezető szólt nekem – mert pont a toborzásról tartottam kétnapos tréninget -, és megegyeztünk, hogy összerakunk mi neki egy automata toborzó rendszert landing oldallal, SalesAutopilot rendszerrel és hirdetésekkel.

A rendszer fél nap (!) alatt készült el, a megbízást követő harmadik napon már futott, és mindössze 70.000 Ft-ból az első 1-2 hétben dupla annyit jelöltet hozott a cégnek, mint a fejvadász,  tizenhétszeres összegből!

Ha Ön is szeretne ilyen (vagy hasonló rendszert), és Rendszermarketing Enciklopédia előfizető, akkor az alábbi oldalon, az “Integrálási Projekt” menüpont alatt tudja megrendelni: http://marketinginnovator.hu/kapcsolat/


3 – Tegye bele a munkát!

Ma már az nem fog működni, hogy ülünk a kényelmes irodánkban, feladunk egy hirdetést, és ott áll majd a sor az ajtónk előtt.

Emlékszem, amikor annak idején csak feladtam egy Szuperinfós hirdetést, és 100 főnek kellett termet bérelni, mert már az volt ésszerű, hogy mindenkit egyben tájékoztassunk le…

Ma már ezt el lehet felejteni.

A gondolat az, hogy az ideális munkaerő létezik, csak vagy épp Kelet-Magyarországon dekkol szegény, mert nem tud kimozdulni sem, vagy egy másik cégnél dolgozik épp, ahonnan meg el kellene csábítani.

Akárhogy is – kemény munka lesz, amit Önnek kell beletennie.

Már olyat is hallottam, hogy gyár parkolójába kiáll a hangszórós autó, és úgy csábítják el a dolgozókat (nem ezt a módszert javaslom, csak érzékeltetni szeretném, hol tartunk.)

Illetve a másik oldalról: Önnek is vigyáznia kell, lehet, hogy a kulcs munkatársa épp a múlt héten volt 3 állásinterjún, és Ön nem is tud róla…


Végső konklúzió

A pénzügyi válság végéhez közeledve írtam egy Kiáltványt a “Válságot túlélt vállalkozókhoz” – amiben kifejtettem, hogy minden válságot az a cég él túl, amelyik a leghatékonyabb (leginkább termelékeny, leginkább produktív, jól szervezett) – és nem a leginkább tőkeerős, vagy a legnagyobb múlttal rendelkező, stb.

Ugyanis most ott tartunk, hogy muszáj lesz fizetéseket emelni (drasztikusan), jobb munkakörülményeket teremteni (új gépek, eszközök, iroda), és a HR-marketingre is költeni kell.

Ezt újfent csak az a cég tudja majd kigazdálkodni, amelyik hatékony.

Mellesleg jegyzem meg, hogy Tomán József (Működési- és Munkatársi Hatékonyság Specialista) végzett egyszer egy mérést, amelyben kijött, hogy a legjobban és leggyengébben teljesítő munkaerő között (ugyanabban a munkakörben) négyszeres a különbség.

Tehát, ha jó emberei vannak, simán adhatna nekik másfélszeres, vagy akár dupla fizetést, mert fele annyi emberrel is el tudnák végezni ugyanezt a munkát.

Csak teljesen más lenne a légkör, a termelékenység, stb.

Hiszek abban, hogy a felfelé tartó spirál belépő pontja a valóban profi munkaerő – ennek viszont előfeltétele a cég, mely vonzó a legjobbak számára.

Megcsinálja Ön, vagy meghagyja ezt a konkurenseinek?


Mivel ez egy általános jelenség a KKV szektorban, segítsünk minél több cégvezetőhöz ezeket az információkat eljuttatni – kérem, ossza meg a cikket: