A stagnálás veszélyes – mert a cégünk csak látszólag nem nő. Valójában máris csökken
Egy vállalkozás lételeme a növekedés.
És a világunkban, ami nem nő, az hanyatlik. Ezért ez a cikk azoknak az operatív vezetőknek (vállalkozóknak, cégvezetőknek) szól, akiknek meg kell fordítaniuk egy csökkenő trendben lévő céget.
Igenis, lehet mit tenni: az időben megtett lépéseknek azonnal fogja látni a jótékony hatását!
Nézzük rögtön minden bevezető nélkül, mit lehet tenni!
A Start-Stop-Less-More módszert fogjuk alkalmazni, azaz megnézzük,
- mit kell elkezdeni, amit eddig nem csináltuk,
- mit kell abbahagyni, mit tilos csinálni,
- miből kellene kevesebbet végezni,
- és mit kell erősíteni, miből kell többet csinálni.
START: Mit csináljon, mit kezdjen el, ha a cége stagnál?
1 – Villámgyors Hatékonyságnövelés
Kezdjen bele egy párnapos, maximum kéthetes hatékonyságnövelési programba. Alkalmazza a Hatékonyságnövelés alaptechnikáit: azaz első körben tehermentesítse magát legalább ideje egy részére vonatkozóan, utána pedig rakjon rendet a cégében.
A tehermentesítés 3 legfontosabb lépése
- Végezzen ki már régóta húzódó projekteket. Legyen magával őszinte: ezek sosem lesznek kész, csak az idejét rabolják. Szálljon ki minden megállapodásból, ami szétforgácsolja az idejét. Mondjon mindenre nemet.
- Adja át a teendői jó részét egy alkalmazottnak, vagy szervezze ki, vagy keressen rá egy gyakornokot – mindegy, csak ne Ön végezze azt az adminisztratív munkát, amit más is meg tud csinálni.
- Iktassa ki a megzavarásokat. Írja ki az irodája ajtajára, mikor lehet Önt zavarni. Aki más időpontban nyit be – ki van rúgva! Csakis ezekben a “fogadóórákban” fordulhatnak Önhöz a munkatársai.
A rendrakás 3 legfontosabb lépése
- Rakjon rendet az asztalán, az iratok között, az irodájában. Erre maximum 4-5 órát szánjon, de amit lehet, ebből ki kell hozni. Meg fog lepődni e banális gyakorlat hatásán.
- Rakjon rendet a munkatársai feladatlistáján: Mindenkitől vegyen el MINDEN teendőt, és mindenkinek csak egyet adjon vissza. És csak azon az egy feladaton szabad dolgoznia, amíg kész nincs. Ezt hívjuk “egy-ügyűsítésnek”.
- Rakjon rendet a mindennapokban. Írja meg a cég ún. Működési Szabályzatát – ami egy “házirend” arra nézve, Ön mit szeretne, hogyan történjenek a dolgok a cégben. Ennek a megírása maximum 3 óra, a bevezetése a munkatársaknál még 2 óra. Fél nap alatt hatalmasat léphet előre hatékonyságban!
2 – Többletpénzhez kell jutnia a cégnek
Stagnálásról azért beszélünk, mert nincs elég vevő.
Ezért szükség van arra, hogy bővítse a vevőkört:
- Adjon el a meglévőknek többet,
- Szerezzen új vevőket.
A többletpénz megszerzésének 3 legjobb módja
- Csináljon egy raktárkisöprő kampányt. Adja el, amije van valami vonzó akció keretében – a meglévő ügyfelei körében. Az így befolyt pénzt mindenképp további vevőszerző rendszerek építésére fordítsa.
- Például építsen a kampánybevételből Ügyfélgépet. Ez olyan online és/vagy offline összetett értékesítési rendszer, értékesítési tölcsér, ami képes kitermelni a saját reklámköltségét, így Ön kvázi korlátlanul hirdethet és szerezhet őj vevőket. Bővebb infó és esettanulmány, ahogy egy Ügyfélgép az aznap elhirdetett 10.000 Ft-ből 106.000 Ft-ot csinál, itt (új ablakban nyílik, kattintson nyugodtan, később majd elolvassa.) >>
- Az innen bejövő pénzből pedig fejlesszen új terméket, csináljon egy “vérfrissítést”, és ismételje meg vele a folyamatot elölről – azaz az új terméket hirdesse meg először a meglévő listáján, a meglévő ügyfeleinek, utána csináljon rá Ügyfélgépet.
2 – TÖBB: miből csináljon többet, mit erősítsen a növekedéshez?
Először is erősítse a fegyelmet
A cégeket az (is) juttatja csökkenő vagy stagnáló pályára, ha alacsony a pénzügyi fegyelem és a munkamorál.
Szigorításokra van szükség, mert ahogy eddig dolgoztak a munkatársai, az nem jó.
Amíg nem sikerül a céget növekedési pályára állítani, mindenkitől többletmunkát kérünk, nagyobb odafigyelést, és fegyelmet.
Másodszor nem a merőben új irányokban lesz a megoldás
Hanem a meglévőt kell erősíteni, abból kell többet csinálni.
Ne költsön pénzt fejlesztésre, ne vegyen fel új embert – a meglévő Erőforrások felhasználásával kell tudni elérni, hogy elkezdjen növekedni a cég.
Ne nyisson új frontokat, csináljon abból többet, ami már most is jó a cégében.
Ha van olyan húzótermék, ami jól megy, azt erősítse. Itt nincs helye sem a kísérletezésnek, sem a tévedésnek. Stagnáló cégnél nem lehet hibázni, mert elkezd zuhanó pályára állni.
Harmadszor erősítse a vevőszerzést
Növekedés csak ÚJ vevőkből van.
A meglévő vevőknek folytatott kampány csak azért kell, hogy gyors pénzhez jussunk.
De onnantól MINDENT meg kell tenni, hogy új-új-új vevőket szerezzen a cég.
3 – KEVESEBB: Mit építsen le, miből csináljon kevesebbet?
Egy stagnáló céggel nem lehet a növekedés felé elrugaszkodni.
Azért nem, mert nincs többlet az Erőforráskörének 11 elemében. Ebbe most nem megyek bele jobban, csak mondok egy plusz példát: nincs tőke többlet, vagy stabil havi CashFlow többlet.
Azaz nincs miből fejleszteni.
A cég megreked, mert minden idejét, pénzét, energiáját (Erőforrását) elviszi a cég puszta működtetése.
Ezért innen csak úgy van előre, ha előbb hátralépünk.
Drasztikus költségcsökkentésre van szükség
A vevőszerzésen kívül mindenhonnan ki kell vonni pénzt.
Addig kell hátrafelé lépkedni, amíg nem képződik a fedezeti pontunk (ahol nullában van a cég), és a havi forgalmunk között jól érezhető többlet – amiből utána újra neki tudunk lódulni a fejlesztésnek.
Csoportosítson át pénzeket és embereket a vevőszerzésbe. Minden más divíziót vissza kell építeni a minimálisan elég szintre.
Cégmérettől függően havi sokmillió, de még egy kis cégnél is havi több százezres tételeket kell tudni találni a rendszerben, amiket meg kell menteni a CashFlow többlet elérése érdekében.
Ez nagyon fájdalmas, de kötelező lépés. Lendület nélkül nem fog tudni elrugaszkodni – márpedig az Erőforrástöbblet adhat csak lendületet.
Ha minden hónapban épp csak nullára jön ki egy cég, onnan nem lehet elindulni.
4 – STOP: Mit hagyjon abba, mit tilos csinálnia?
Pár dolog már szóba került:
- Nem nyitunk új frontokat,
- Nem fejlesztünk semmit – a meglévőből indulunk el (kivétel a vevőszerzés),
- Nem vállalunk új kötelezettségeket – sőt lefaragjuk a meglévő kiadásokat.
Ezen kívül pedig fejezzen be minden projektet. Ott, ahol tart.
És amit lehet, indítsa el. Nem baj, ha nem tökéletes. Menjen úgy, ahogy van. Nincs több idő a háttérmunkára, rajtolni kell!
Ha egy projekt, amin eddig dolgozott, nem tud elrajtolni 30 napon belül, azt ki kell végezni, abból ki kell szállni.
Hogyan tovább?
Ne válogasson a fenti lépések közül – csinálja meg MINDET! Egyes lépéseknek külön minimális hatásuk lesz. Érezni fogja a hatást, de egyetlen lépés még nem tud átfordítani egy teljes céget.
Készítsen egy 30-90 napos tervet arra, hogy a fenti lépéseket hogyan fogja végrehajtani és menjen végig szisztematikusan, mint egy kombájn. Ne kíméljen semmit és senkit, mert a cége veszélyben van! Most nem lehet érzelgős!
Ha megcsinálja ezeket a lépéseket, 90 napon belül meg fogja tudni fordítani a cége hajójának orrát – és onnan már csak idő kérdése lesz a kitörő siker!
Én drukkolok Önnek!
Mit gondol, más cég is lehet hasonló helyzetben? Van kedve segíteni eljuttatni ezt az írást másokhoz is?
Akkor csak kattintson a kék SHARE/MEGOSZTÁS gombra itt alul, és biztos vagyok benne, hogy nagyon hálásak lesznek ismeretlenül is Önnek emberek, mert közösen sorsokat tudunk formálni!