Új típusú cégre, és új típusú vezetőre van szükség - ha nem akarod elveszteni az összes alkalmazottad

A gazdasági helyzet megváltozott. Az emberek (munkavállalók) megváltoztak. A munkaerő-piac megváltozott.

És Te még mindig a régi módon akarsz új munkatársakat találni és megtartani.

Nem-fog-menni.

 

Új vezetőre és új cégre van szükség, mely vonzó az új kor munkavállalója számára.

 

Ma a munkavállalók irányítják a munkaerő piacot!

Nyugi, nem más ez, minthogy a vevők irányítják az eladás területét. Ugyanis kínálati piac van. A vevőszerzésben megszoktuk - itt az ideje fejben átállni arra, hogy a HR terén mostantól ugyanez lesz.

Itt ugyanis nagyon megszoktuk, hogy mi vagyunk a nagy és hatalmas munkaadó, "ők" meg a kis kiszolgáltatott alkalmazottak.

Ezt a szemléletmódot meg kell változtatnod magadban!

Ugyanis mostantól egy állást éppúgy el kell adni a jelöltnek, mint egy terméket a vevőnek

Két üzenete lesz ennek a cikknek - ez az első.

El kell kezdeni ugyanolyan marketingtevékenységet folytatni a munkaerő-piac felé, mint ahogy tesszük azt jó ideje a vevők felé.

Ez a HR-marketing. Fogok még erről írni a következő hetek blogcikkjeiben.

A második gondolat: mint ahogy csak jó terméket lehet (könnyen) eladni, az állásajánlatoknál is első a "termékfejlesztés és ajánlatalkotás", csak itt úgy hívjuk: Az ideális munkahely kialakítása

Az első és legfontosabb, ha valóban szükséged van új munkatársakra, hogy tedd fogadókésszé a céged. Legyen vonzó az ajánlat, mert ma számtalan lehetőség közül válogathatnak a munkát keresők. Ez a második gondolat.

A cégépítés minden területénél fontos szabály, hogy belülről építkezünk kifelé, azaz előbb a hátteret építjük ki, utána engedjük rá a terhelést. (Előbb kialakítjuk az ideális munkahelyet, utána elkezdjük azt marketingezni az álláspiac felé.)

Íme 3 nagyon fontos terület, melyeket azelőtt kell rendbe tenned, hogy feladnál akár egyetlen álláshirdetést

1 - Fizetés

Nem mindenkinél ez az elsődleges, és nem csak önmagában a pénz mennyisége számít.

De egy biztos: egy bizonyos szint alatt már nem fognak hozzád jönni dolgozni.

Szerintem erről most őszintén kell beszélnünk.

Tudom, hogy a hátad közepére nem kívánod a fizetésemelést. Lehet, hogy kitermelni is lehetetlennek látszik. Meg azt gondolod, hogy abszolút nem érdemlik meg.

A helyzet az, hogy igazad van - csak nem tudom, ismered-e azt a mondást, hogy:

Vagy igazad van, vagy boldog vagy...

Hát, ide most nagyon passzol.

Nem sok jövőt jósolok annak a cégnek, amelyik nem tud a közeljövőben érdemi fizetésemelést végrehajtani.

Amikor az Aldiban a kezdő kasszás keres bruttó 270 körül (jaja, nem elírás...), akkor Te mennyit akarsz fizetni a munkatársaidnak? Már a kétkezi munkások is kapnak nettó 220-230 körül, vagy még többet.

És lehet, hogy a most nálad dolgozók még nem reklamálnak a 160-as, 180-as fizetésért, mert még nem ocsúdtak fel - de elég lesz egy ismerős, aki felnyitja a szemüket, és nem csak, hogy új embert nem fogsz találni, a régiek is elmennek majd.

Erről külön cikket fogok írni, mert csomó gondolatom van róla. Annyi legyen most elég, hogy emelni kell. És nem nagyon számít, hogy mit gondolsz, meg hogy teljesen igazad van. Mondom mégegyszer: emelni KELL.

2 - Főnökből vezető

A kiabáló, diktatórikus zsarnok főnökök ideje lejárt.

A ma munkavállalójának Vezetőre van szüksége, akit példaképnek tekinthet, aki támogatja őt emberileg is, aki vezeti a csapatát, aki kiáll az embereiért.

Aki nem azt mondja, hogy "Előre!", hanem ezt: "Utánam!"

Majdhogynem üzlettársként kell kezelned a munkatársaidat, ha lelkes és lojális csapatot szeretnél.

És talán ez túlzó kijelentés bizonyos értelemben, de kell, hogy értsd, hogy - főleg a legújabb generáció - már nem viseli el az autokratikus vezetési stílust.

El kell kezdened az emberek kedvében járni, kiSZOLGÁLni őket, a kezük alá dolgozni - hiszen belőlük élsz (azaz a munkájuk által megtermelt értékből termel a céged pénzt, amiből Te is enni adsz a családodnak).

Ők a legértékesebb alkotóelemei a cégednek - és ha Te a cégedből tartod el a családodat, akkor majdhogynem az életednek is!

Nélkülük nem tarthatnál itt, ezt sose felejtsd!

3 - Általános jó hangulat a munkahelyen

A fizetés után ez az egyik legfontosabb drive. Ha olyan helyre kell bejárni dolgozni, ahol nem jó a közösség, ahol állandó a feszültség, ahol kiabál a főnök - akkor kevesebb pénzért is át fog menni olyan helyre az illető, ahol béke, nyugalom és jó hangulat uralkodik.

Namost, egy kisvállalkozásban minden a tulajdonostól - azaz Tőled - indul.

Te határozod meg, milyen lesz a légkör a cégben.

Te sosem lehetsz levert, rossz kedvű vagy ideges. Abban a pozícióban vagy, ahol ezt nem engedheted meg magadnak.

Ráadásul csakis így fogod tudni felhozni a rossz hangulatban lévő embereket. Amivel külön foglalkoznod kell. Te vagy a cégednél a hangulatfelelős.

Én azt javaslom Neked, még a Működési Kézikönyvbe, a szabályokhoz is írd be az erre vonatkozó irányelveket. Például én nem engedek céltalan panaszkodást a munkatársaimnak, és a destruktív kritika sem elfogadott nálunk.

Hozz olyan szabályokat és teremts olyan légkört, ahol jó dolgozni.

A cél az, hogy olyan jó legyen bent lenni a cégnél, hogy a munkatársak szívesebben tartózkodjanak ott, mint otthon! Tudom, ez extrém, de komolyan így gondolom!

Ezeken kívül is nagyon sok szempont van még, amit - tudatosan vagy tudat alatt - mérlegel egy alkalmazott

A lista mindenkinél egyéni - mindenkinek más a fontos. Sőt, nemek közt is megfigyelhető egy általános különbség. Például a férfiaknak fontosabb a karrier, a fizetés, a kihívások - a nőknek a biztonság, jó kapcsolat a kollégákkal, a hasznosság érzete.

Ezért az alábbi lista csak egy általános TOP10-es felsorolás - nem biztos, hogy mindenkinek ez a tíz legfontosabb szempontja.

 

Íme a TOP 10 drive - ezeket keresik a munkavállalók

  1. Fizetés (bizonyos mérték felett másodlagossá válik, bizonyos szint alatt első helyre lép, és lényegében kizáró okká válik)
  2. Kellemes, pozitív légkör
  3. Biztos, stabil állás
  4. Pénzügyileg stabil cég
  5. Megfelelő egyensúly a munka és magánélet között
  6. Karrier lehetőség, előrelépés
  7. Izgalmas feladatok, kihívások
  8. Visszaadni valamit a társadalomnak, értéket teremteni
  9. Legújabb technológia használata
  10. Fontos a cég jó hírneve

(Forrás: Randstad, 2018-as felmérés Magyarországon, 8201 fő bevonásával.)

 

FIGYELEM: A teljes lista innen letölthető (70 tétel!)

Mindez persze csak a jéghegy csúcsa. A teljes Dolgozói Szükségletpiramis listát díjmentesen letöltheted, ha az alábbi gombra kattintasz:

 

 

Ez a lista összesen 70 szempontot tartalmaz - elvben mindegyikre figyelni kellene, mindegyik tételt rendbe kellene rakni a cégedben ahhoz, hogy versenyképes legyen a munkaerő-piacon.

Töltsd le a listát és készítsd tervet arra, hogy melyik területen milyen intézkedéseket tudsz hozni a javítás, az ideális munkahely kialakítása érdekében!


Összefoglalásként

A toborzásról szóló cikksorozat előző részében arról írtam, hogy munkanélküli és egyben alkalmas munkaerő gyakorlatilag elfogyott Magyarországon. Ezért nincs nagyon más lehetőség, mint a valahol most is dolgozó, de munkahelyével elégedetlen alkalmazottakat elcsábítani.

Ehhez biztató adat, hogy a munkavállalók 33%-a kifejezetten tervezi, hogy munkahelyet fog váltani a következő 12 hónap alatt - ami mintegy másfél millió embert jelent.

Viszont, ha el akarsz csábítani máshol dolgozó embereket, ahhoz előbb rendbe kell tenni a céged, versenyképessé, vonzóvá - mert ma már az álláslehetőséget éppúgy el kell adni, marketingezni kell, mint egy terméket a vevőknek.

Ehhez pedig a 70 tételből álló Dolgozói Szükségletpiramist érdemes alapul venni, mert ezeket a szempontokat keresik a munkavállalók is.

Ha megfogadod ezeket a tanácsokat, tarolni fogsz a toborzással!

 

(A cikksorozat folytatódik, mert természetesen még bőven nem értünk a stratégiánk végére. Addig is töltsd le a Dolgozói Szükségletpiramis teljes listáját.)

A szerzőről

Üdv, itt Szász Mátyás Marketinginnovátor, Te pedig a Rendszermerketing Blogot olvasod, mely két dologról szól: Hatékonyságnövelés és Vevőszerzés kisvállalatoknak.

Kapcsolat és céginformációk

RendszerMarketing Kft.
Tel.: +36205666256
E-mail: iroda@rendszermarketing.hu
Cégjegyzékszám: 01-09-948367

Adatkezelési Tájékoztató

Általános Szerződés Feltételek

 

Friss hírforrás a Facebookon

 

Az online fizetést a Barion Payment Zrt. biztosítja, MNB engedély száma: H-EN-I-1064/2013

RendszerMarketing Kft. | Copyright © 2017. | Minden jog fenntartva!